Last update: 2019-06-24

STRONA GŁÓWNA
Extranet
Publishing
Publishings

The last issues

More books on this topic

Other books in 2015

Miasto w badaniach geografów

Miasto w badaniach geografów

Miasto w badaniach geografów, 2015, IGiGP UJ, Kraków.

Publikacja sprzedawana jest w komplecie obejmującym tom I i tom II. Podana cena egzemplarza obejmuje łącznie oba tomy publikacji.

tom 1.: ISBN 978-83-640089-13-8
tom 2.: ISBN 978-83-640089-14-5

Language: Polish

Cena: 60.00 PLN (5% tax included).

It is still available to buy this publication at the Institute of Geography and Spatial Management. You can also buy it via internet.

Contents

 

 

TOM 1
Pod redakcją Piotra Trzepacza, Joanny Więcław-Michniewskiej, Agnieszki Brzosko-Sermak i Arkadiusza Kołosia

 

 pp. 9

List do Profesora Zygmunta Górki

Full text (713 KB)

Piotr Trzepacz, Joanna Więcław-Michniewska 

 pp. 11

Życiorys naukowy Profesora Zygmunta Górki

Full text (3.7 MB)

Arkadiusz Kołoś, Jakub Taczanowski 

 pp. 33

Prace magisterskie napisane pod kierunkiem prof. dr. hab. Zygmunta Górki w latach 1989-2014 w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (1.1 MB)

Elżbieta Bilska-Wodecka, Antoni Jackowski, Izabela Sołjan 

 pp. 59

Funkcje religijne miasta. Zarys problematyki

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (694 KB)

Agnieszka Brzosko-Sermak 

 pp. 71

Polityka lokalna i współpraca transgraniczna miast nadgranicznych - przykład miast bliźniaczych Guben i Gubin

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (726 KB)

Jarosław Działek, Monika Murzyn-Kupisz 

 pp. 91

Zachowania i preferencje przestrzenne młodych artystów w mieście na przykładzie Krakowa i Katowic

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (981 KB)

Robert Faracik, Włodzimierz Kurek, Mirosław Mika, Robert Pawlusiński 

 pp. 121

Stare i "nowe" wartości w turystyce miejskiej. Zarys problematyki

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (909 KB)

Jacek Gurgul 

 pp. 135

Wybrane elementy przyrodniczo-kulturowe w układzie przestrzenno-funkcjonalnym Florencji

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (1.1 MB)

Dagmara Kociuba 

 pp. 149

Propozycja nowej metodyki badań przemian struktur funkcjonalno-przestrzennych miast

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (823 KB)

Arkadiusz Kołoś 

 pp. 169

Transport publiczny w dzielnicach staromiejskich polskich miast

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (1.1 MB)

Sebastian Książkiewicz 

 pp. 183

Modelowanie pieszej dostępności przestrzeni miejskiej w teorii space syntax

Modelling of pedestrian accessibility to urban space in the space syntax theory

Abstract: The article deals with pedestrian accessibility to stations of public transport. It presents an example of how the space syntax theory can be used for studying space morphology and assessing the potential of pedestrian movement based on its complexity. The second aim of the article is to point to the common problem of using inappropriate cognitive methods in studies concerned with the potential effect of public transport on urban space. Formulating wrong conclusions in studies based on inadequate methods may have serious practical consequences, as founding of infrastructure investments must be justified by such studies. In consequence, investments based on flawed research will fail to stimulate changes in transport-related behaviours. For the sake of the present article I studied the pedestrian metric accessibility to the train station Kraków Łobzów within a 250 m and a 500 m radius. Next, I looked at the relationship between the results of this analysis and the concentric equidistances for the same values of radius. I used the Space Syntax theory tools to identify the urban environment of the studied area, its structure and its potential for induction of mobility. Specifically, using these tools I calculated indexes of spatial integration for areas within a 250 m and 500 m radius. These indexes were then correlated with the number of nodes in the geometric network of pedestrian traffic. All analyses were performed under four scenarios: for the current state, for the planned state, as well as for two author's proposals of transformation of the morphology of street network. Based on the above analyses I found that calculating the metric distance from a given point in space is the easiest method of assessing the actual accessibility to a destination. However, the quality of information it rovides is controversial. This analysis specifies the physical distance from a given point in space, making the method more adequate than the method of concentric equidistances for determining zones of reaching e.g. train or underground stations. However, the information it provides is incomplete, as it misses the actual movement patterns. This is because the metric method assumes that humans tend to move along the shortest paths, which is not always the case. A different approach, based on measuring angular distance, is the method of choice for quantifying values of points in space. Angular distances are more natural for humans, which has been shown in numerous studies cited in the bibliography. The change of the street network which I postulate here, following the assumption of minimizing the angle of change in movement direction, did indeed result in larger parts of the studied area being considered highly spatially integrated zones. The above method may be best suitable for determining highly integrated regions in the process of planning of both new transport infrastructure and new districts.

Keywords (in Polish): kluczowe: przestrzeń urbanistyczna, dostępność, integracja przestrzeni, ruch pieszy, space syntax

Keywords: urban space, accessibility, integration of space, pedestrian traffic, space syntax

Miasto w badaniach geografów, 2015, IGiGP UJ, Kraków, pp. 183.

Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ

tom 1.: ISBN 978-83-640089-13-8
tom 2.: ISBN 978-83-640089-14-5

Full text (1.5 MB)

Anna Łobodzińska 

 pp. 203

Imigranci w przestrzeni Oslo

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (1.2 MB)

Dorota Matuszko, Katarzyna Piotrowicz 

 pp. 221

Cechy klimatu miasta a klimat Krakowa

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (819 KB)

Grzegorz Micek 

 pp. 243

Uproszczenia i wyzwania badawcze w studiach nad bliskością

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (699 KB)

Barbara Miszewska 

 pp. 259

Informacyjna funkcja zachowanych średniowiecznych nazw ulic Krakowa, Poznania i Wrocławia

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (1.2 MB)

Małgorzata Pietrzak 

 pp. 277

Smok jako symbol i jego obecność w przestrzeni miasta Krakowa

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (3.4 MB)

Lucyna Przybylska  

 pp. 293

Kierunki sakralizacji przestrzeni polskich miast

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (861 KB)

Piotr Trzepacz, Małgorzata Luc  

 pp. 315

Użytkowanie ziemi w sąsiedztwie portów lotniczych Polski

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (4.1 MB)

Anita Wolaniuk  

 pp. 335

Uniwersytet Jagielloński i jego rola w organizacji przestrzeni

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (1.0 MB)

Wiesław Ziaja, Katarzyna Wiercioch  

 pp. 353

Wpływ autostrady na krajobraz i środowisko przyrodnicze południowej części Krakowa między Opatkowicami a Rżąką

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (1.7 MB)

Piotr Trzepacz, Monika Płaziak, Joanna Więcław-Michniewska  

 pp. 375

Geografia współpracy międzynarodowej polskich miast

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (1.5 MB)

Joanna Więcław-Michniewska, Mateusz Kuciel  

 pp. 391

Użytkowanie ziemi w strefie podmiejskiej Krakowa w XXI wieku na przykładzie sołectwa Bolechowice

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (3.8 MB)

 

 

TOM 2
Pod redakcją Mari Soji i Andrzeja Zborowskiego

 

 pp. 7

Wprowadzenie

Full text (117 KB)

Zbigniew Długosz, Szymon Biały  

 pp. 13

Przemiany demograficzne w dużych miastach Polski na początku XXI w.

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (318 KB)

Jadwiga Gałka, Sławomir Kurek, Mirosław Wójtowicz  

 pp. 29

Zmiany zaludnienia oraz struktur demograficznych mieszkańców Krakowa na tle Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego w okresie transformacji

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (324 KB)

Paweł Godzina  

 pp. 43

Współczesne planowanie przestrzenne Krakowa - krótki zarys polityki miasta a model rozwoju miasta zwartego

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (687 KB)

Krzysztof Gwosdz, Bolesław Domański  

 pp. 57

Czynniki sukcesu kreatywnej destrukcji gospodarki Bielska-Białej

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (243 KB)

Anna Hulicka  

 pp. 77

Zielone dachy - chwilowy trend, realna przyszłość czy utopia?

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (443 KB)

Jolanta Jakóbczyk-Gryszkiewicz  

 pp. 91

Łódź - miasto malejące. Porównanie z największymi miastami Polski

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (233 KB)

Łukasz Kowalski  

 pp. 105

Inteligentne miasta - przegląd rozwiązań

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (218 KB)

Agnieszka Kwiatek-Sołtys, Hélene Maine  

 pp. 123

Cittaslow, a qualitative approach to small towns' local development

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (728 KB)

Lidia Luchter  

 pp. 137

Przemiany struktury rodzajowo-przestrzennej elektrowni w Polsce opartych na odnawialnych zasobach energii

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (274 KB)

Agata Łyszczarz  

 pp. 151

Wpływ sytuacji materialnej mieszkańców na postrzeganie wizerunku miasta (na przykładzie Rzeszowa)

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (499 KB)

Monika Panecka-Niepsuj  

 pp. 165

Przestrzenne zróżnicowanie sytuacji ekonomicznej miast średniej wielkości w Polsce

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (1.5 MB)

Halina Pawlak  

 pp. 175

Wpływ Krakowa na ekonomiczne i społeczne aspekty życia w opinii mieszkańców wsi terenów podmiejskich

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (690 KB)

Piotr Raźniak, Anna Winiarczyk-Raźniak, Zbigniew Długosz  

 pp. 189

Miasta Ameryki Łacińskiej w warunkach kryzysu gospodarczego

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (471 KB)

Anna Runge, Jerzy Runge  

 pp. 207

Modele przestrzeni społecznej złożonych układów osadniczych (wybrane aspekty teoretyczno-empiryczne)

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (247 KB)

Grzegorz Węcławowicz  

 pp. 227

O nowe miejsce strategii rozwoju w polityce miejskiej, z perspektywy badań porównawczych miast Europy Środkowej

\"textAbstract (in Polish) \"textAbstract Full text (208 KB)

© IGiGP UJ "2019"