![]() |
||||||
|
Publikacje Inne publikacje w grupie tematycznej "Skrypty i podręczniki" Pracownia ogólna. Przewodnik rozwoju kluczowych kompetencji uczenia się i prowadzenia badań podczas studiów Święchowicz J. (red.), 2016, Pracownia ogólna. Przewodnik rozwoju kluczowych kompetencji uczenia się i prowadzenia badań podczas studiów, IGiGP UJ, Kraków. ISBN 978-83-64089-17-6 Język publikacji: polski Cena: 35.00 PLN (w tym 5% VAT). Spis treści Jolanta Święchowicz Wstęp ....13
Elżbieta Bilska-Wodecka, Anna Michno, Katarzyna Piotrowicz, Robert Guzik, Krzysztof Gwosdz 1. CECHY I ŹRÓDŁA DANYCH GEOGRAFICZNYCH ....23 1.1. Charakterystyka danych geograficznych ....25 1.2. Problemy z archiwizacją i przetwarzaniem danych ....27 1.3. Rodzaje i dostępność źródeł informacji ....28 1.4. Wybrane bazy danych dostępne on-line mające zastosowanie w badaniach geograficznych ....29
Elżbieta Bilska-Wodecka 2. NOTKI BIBLIOGRAFICZNE, BIBLIOGRAFIA I CYTOWANIE LITERATURY ....39 2.1. Źródła i wyszukiwanie informacji bibliograficznych ....41 2.1.1. Źródła informacji ....41 2.1.2. Sposoby wyszukiwania informacji bibliograficznych ....45 2.2. Zasady sporządzania wykazu literatury ....50 2.3. Redagowanie bibliografii załącznikowej ....53 2.4. Przypisy ....55 2.4.1. Cytowanie w tekście ....55 2.4.2. Zaznaczanie cytatów ....55 2.4.3. Powiązanie przypisów z tekstem ....56 2.4.3.1. Harwardzki system odsyłaczy ....56 2.4.3.2. Lokalizacja przypisów bibliograficznych w obrębie publikacji ....56 2.5. Tworzenie własnej bazy bibliograficznej ....58
Jolanta Święchowicz 3. PRACA Z TEKSTEM NAUKOWYM ....63 3.1. Podstawowe informacje o publikacjach naukowych ....65 3.1.1. Definicja publikacji naukowej ....65 3.1.2. Cechy publikacji naukowych ....67 3.1.3. Cechy języka naukowego ....70 3.1.4. Rodzaje publikacji naukowych ....72 3.1.5. Ranking publikacji naukowych ....76 3.2. Czytanie publikacji naukowych ....78 3.2.1. Szybkie przeglądanie książek ....78 3.2.2. Szybkie przeglądanie artykułów naukowych ....80 3.2.3. Metoda czytania tekstów naukowych ....81 3.2.4. Czytanie tekstów naukowych w wersji elektronicznej ....84
Grzegorz Micek 4. SPORZĄDZANIE KONSPEKTU ....87 4.1. Konspekt do artykułu/rozdziału w książce ....90 4.2. Konspekt własnej pracy pisemnej ....91 4.3. Konspekt prezentacji ustnej (ramowy plan wypowiedzi) ....92 4.4. Uwagi dotyczące pisania konspektu ....92
Katarzyna Piotrowicz, Jolanta Święchowicz 5. PISANIE STRESZCZENIA ....95 5.1. Streszczenie umieszczone na początku opracowania naukowego (np. artykułu, rozdziału w książce) ....98 5.2. Słowa kluczowe (key words) ....99 5.3. Przykłady streszczeń ....100 5.4. Highlights i abstrakt graficzny ....108 5.4.1. Highlights (wyróżnienie, podkreślenie, uwypuklenie) ....108 5.4.2. Abstrakt graficzny ....108 5.5. Streszczenie zamieszczane na końcu pracy ....112 5.6. Streszczenie konferencyjne ....112 5.7. Streszczenie pracy licencjackiej, dyplomowej, magisterskiej ....113 5.8. Pisanie streszczenia ....113 5.8.1. Streszczenie wspomagające proces zapamiętywania ....114 5.8.2. Streszczenie artykułu naukowego (abstrakt) ....114 5.8.3. Streszczenie zamieszczone na końcu artykułu lub książki ....115 5.8.4. Streszczenie pracy licencjackiej, dyplomowej, magisterskiej ....116
Jolanta Święchowicz, Katarzyna Piotrowicz 6. PISANIE PRACY KOMPILACYJNEJ ORAZ OPRACOWANIE REDAKCYJNE TEKSTU ....117 6.1. Cechy pracy kompilacyjnej ....119 6.1.1. Praca kompilacyjna a plagiat ....120 6.1.2. Główne elementy pracy kompilacyjnej ....122 6.2. Etapy pisania pracy kompilacyjnej ....125 6.2.1. Wstępne określenie problematyki pracy ....125 6.2.2. Sformułowanie tytułu pracy ....125 6.2.3. Sformułowanie zakresu pracy ....125 6.2.4. Sformułowanie celu pracy ....126 6.2.5. Opracowanie metody pracy ....126 6.2.6. Plan pracy kompilacyjnej ....126 6.2.7. Przygotowanie czasowego planu pracy ....127 6.2.8. Zbieranie literatury ....127 6.2.9. Czytanie literatury ....129 6.2.10. Konspektowanie ....129 6.2.11. Weryfikacja planu pracy ....129 6.2.12. Opracowanie ilustracyjnej części pracy ....129 6.2.13. Pisanie tekstu ....130 6.2.14. Redakcja tekstu ....132 6.2.15. Wydruk tekstu ....132 6.2.16. Końcowe sprawdzanie pracy ....132 6.2.17. Ocena pracy ....133 6.3. Wymagania redakcyjne ....133 6.3.1. Formatowanie dokumentu ....134 6.3.2. Korekta tekstu ....135 6.3.3. Strona tytułowa ....137 6.3.4. Streszczenie ....139 6.3.5. Plan pracy (spis treści) ....139 6.3.6. Kolejne strony pracy ....140 6.3.7. Spis literatury (bibliografia) ....142 6.3.8. Aneks (załączniki) ....142 6.3.9. Objętość prac ....143 6.3.10. Forma złożenia pracy ....143 6.4. Rodzaje prac pisemnych ....143 6.4.1. Praca licencjacka ....145 6.4.2. Praca magisterska ....145 6.4.3. Praca doktorska ....146
Jolanta Święchowicz 7. NOTOWANIE WYKŁADU W ZALEŻNOŚCI OD JEGO RODZAJU I SPOSOBU PROWADZENIA ....149 7.1. Korzyści płynące z obecności na wykładzie ....152 7.2. Korzyści płynące z notowania ....153 7.2.1. Notowanie tradycyjne ....154 7.2.2. Notowanie zdaniami ....155 7.2.3. Notowanie hierarchiczne ....156 7.2.4. Notowanie metodą konspektowania ....157 7.2.5. Notowanie wykorzystujące metodę Cornell ....158 7.2.6. Mapy myśli ....159 7.2.7. Metoda chaotycznego notowania informacji pozornie nieistotnych ....161 7.3. Porządkowanie notatek ....162 7.4. Kserowanie cudzych notatek ....163 7.5. Notowanie przy użyciu komputera ....163 7.6. Rodzaje i cechy wykładu ....164 7.6.1. Kwalifikacje wykładowcy ....165 7.6.2. Konstrukcja wykładu ....165 7.6.3. Zdolność wykładowcy do nawiązania kontaktu ze słuchaczami ....167 7.6.4. Sposób mówienia ....168 7.6.5. Zastosowane środki wizualne ....168
Katarzyna Piotrowicz, Krzysztof Gwosdz 8. WYKONANIE ORAZ CZYTANIE TABEL I WYKRESÓW ....171 8.1. Tabele i wykresy jako forma wizualizacji wyników badań ....173 8.2. Zasady stosowania i formatowania tabel ....174 8.3. Zasady kompozycji tabel ....176 8.3.1. Nagłówek, tytuł tabeli oraz informacje uzupełniające ....177 8.3.2. Graficzny układ tabeli ....180 8.3.2.1. Linie poziome i pionowe ....180 8.3.2.2. Format kolumn i danych w kolumnach ....181 8.3.3. Umieszczenie tabel i wykresów w tekście (elementy składu tekstu) ....181 8.4. Cechy dobrego wykresu ....182 8.5. Typy wykresów i ich przeznaczenie ....183 8.6. Parametry techniczne wykresów ....184 8.7. Tytuł wykresu ....185 8.8. Osie wykresu ....185 8.9. Legenda wykresu ....186 8.10. Czytanie tabel i wykresów ....186
Anna Michno 9. ZASADY CZYTANIA I INTERPRETACJI MAP ....189 9.1. Elementy mapy ....192 9.1.1. Treść mapy ....192 9.1.1.1. Znaki kartograficzne ....192 9.1.1.2. Metody kartograficznej prezentacji ....193 9.1.2. Osnowa matematyczna mapy ....196 9.1.2.1. Skala mapy ....196 9.1.2.2. Punkty osnowy geodezyjnej ....197 9.1.2.3. Punkty wyznaczające przebieg siatki kartograficznej ....197 9.1.2.4. Punkty wyznaczające przebieg siatki topograficznej ....197 9.1.3. Elementy pozaramkowe mapy ....198 9.1.3.1. Nazwa ....198 9.1.3.2. Godło ....199 9.2. Klasyfikacja map ....199 9.3. Czytanie i interpretacja map ....200 9.3.1. Czytanie map ....200 9.3.2. Interpretacja map ....202
Elżbieta Bilska-Wodecka 10. PRZYGOTOWANIE KRÓTKIEJ WYPOWIEDZI ....205 10.1. Przygotowanie wypowiedzi ....207 10.2. Wygłaszanie referatu ....209 10.3. Wypowiedź spontaniczna ....209
Elżbieta Bilska-Wodecka 11. PREZENTACJA MULTIMEDIALNA ....211 11.1. Przygotowanie planu prezentacji ....213 11.2. Projekt graficzny prezentacji ....215 11.3. Przygotowywanie tekstu i materiału ilustracyjnego ....216 11.4. Opracowanie prezentacji w programie komputerowym ....217 11.4.1. Tło ....218 11.4.2. Tekst ....220 11.4.3. Tabele ....221 11.4.4. Ryciny ....222 11.4.5. Fotografie ....223 11.4.6. Animacje ....225 11.4.7. Filmy, dźwięk ....225 11.5. Sprawdzenie prezentacji pod względem merytorycznym, technicznym i estetycznym ....226 11.6. Przygotowanie pliku do prezentacji ....226 11.7. Materiały informacyjne ....227
Elżbieta Bilska-Wodecka 12. ZASADY KOMPOZYCJI POSTERU ....229 12.1. Przygotowanie planu ....232 12.2. Projekt graficzny posteru ....232 12.3. Wykonanie posteru według projektu ....232 12.3.1. Wielkość strony posteru i tło ....234 12.3.2. Tekst ....234 12.3.3. Ryciny i zdjęcia ....237 12.4. Korekta posteru przed drukiem ....237 12.5. Przygotowanie gotowego posteru do druku ....238 12.6. Materiały dla uczestników sesji posterowej ....238
Jolanta Święchowicz, Grzegorz Micek 13. PROWADZENIE I UCZESTNICTWO W DYSKUSJI ....239 13.1. Cechy dyskusji ....241 13.2. Dyskusja na temat artykułu naukowego ....244 13.3. Dyskusja na temat ogólny ....245 13.3.1. Ogólny schemat scenariusza dyskusji ....246 13.3.2. Metody aktywizujące dyskusję ....247 13.3.2.1. Burza mózgów ....247 13.3.2.2. Studium przypadku ....248 13.3.2.3. Piramida priorytetów ....248 13.3.2.4. Metoda sześciu kapeluszy ....249 13.4. Dyskusje formalne ....250 13.4.1. Przygotowanie dyskusji formalnych ....250 13.4.2. Rodzaje dyskusji formalnych ....251 13.4.2.1. Dyskusja polemiczna ....251 13.4.2.2. Debata ....252 13.4.2.3. Dyskusja panelowa ....256 13.4.2.4. Dyskusja moderowana ....257 13.4.3. Rola prowadzącego dyskusję ....258 13.4.4. Zasady obowiązujące uczestników dyskusji ....260 13.4.5. Cechy dobrego mówcy ....261 13.4.6. Sposoby argumentacji ....263 13.4.7. Korzyści wynikające z uczestniczenia w dyskusji ....280
Krzysztof Gwosdz 14. ĆWICZENIA TERENOWE ....283 14.1. Rodzaje zajęć terenowych ....286 14.1.1. Kryterium: forma zajęć ....286 14.1.1.1. Wykład w terenie ....286 14.1.1.2. Ćwiczenia terenowe ....287 14.1.2. Kryterium?: cel zajęć ....287 14.1.2.1. Specjalizacyjne lub kierunkowe ....287 14.1.2.2. Regionalne ....287 14.1.3. Kryterium: czas trwania ....288 14.1.3.1. Jednodniowe ....288 14.1.3.2. Wielodniowe ....288 14.1.3.3. Ekspedycyjne ....288 14.1.4. Kryterium?: prowadzący ....289 14.1.4.1. Prowadzone przez nauczyciela akademickiego ....289 14.1.4.2. Prowadzone przez studentów ....289 14.2. Organizowanie zajęć terenowych ....290 14.2.1. Przygotowanie ....290 14.2.1.1. Sformułowanie tematu i celu ....290 14.2.1.2. Określenie czasu trwania zajęć ....291 14.2.1.3. Kwerenda biblioteczna, czytanie literatury, zbieranie innych materiałów ....291 14.2.1.4. Ustalenie trasy, wstępne wytypowanie punktów postojowych ....291 14.2.1.5. Rekonesans terenowy ....292 14.2.1.6. Weryfikacja przyjętych wcześniej ustaleń ....292 14.2.1.7. Uzyskanie niezbędnych zezwoleń i wystawienie zaświadczeń dla uczestników zajęć ....293 14.2.1.8. Przygotowanie materiałów dla uczestników zajęć ....293 14.2.1.9. Spotkanie organizacyjne ....293 14.2.2. Realizacja ....294 14.2.2.1. Zasady postępowania wobec grupy ....295 14.2.2.2. Bezpieczeństwo w czasie zajęć ....297 14.2.3. Podsumowanie ....298 14.2.3.1. Maksymalizacja korzyści płynących z zajęć terenowych ....299 14.2.3.2. Notowanie w terenie ....299
Jolanta Święchowicz 15. RECENZJA NAUKOWA ....301 15.1. Recenzja wydawnicza ....304 15.1.1. Procedura recenzowania artykułów naukowych (peer-review) ....304 15.1.2. Struktura i cechy recenzji wydawniczej ....306 15.2. Recenzja pracy opublikowanej (np. książki) ....307 15.3. Recenzja pracy dyplomowej (licencjackiej lub magisterskiej) ....309 15.3.1. Kryteria oceny pracy licencjackiej ....309 15.3.2. Kryteria oceny pracy magisterskiej ....310
Robert Guzik 16. ZDAWANIE EGZAMINÓW ....313 16.1. Przygotowanie do egzaminu ....316 16.2. Egzamin ....319 16.2.1. Niepokój i stres egzaminacyjny ....319 16.2.2. Egzamin ustny ....320 16.2.3. Egzamin pisemny ....323 16.2.4. Egzamin testowy ....325 16.2.5. Po egzaminie ....328
Jolanta Święchowicz 17. ETYCZNE ASPEKTY STUDIOWANIA I PROWADZENIA BADAŃ ....331
Jolanta Święchowicz 18. Propozycje ćwiczeń ....349 18.1. Zajęcia organizacyjne ....352 18.2. Źródła informacji ....352 18.3. Zasady sporządzania notek bibliograficznych i cytowania literatury ....352 18.4. Praca z tekstem naukowym ....359 18.5. Sporządzanie konspektu ....364 18.6. Pisanie streszczenia ....367 18.7. Pisanie pracy kompilacyjnej ....367 18.8. Notowanie wykładu ....370 18.9. Zasady interpretacji tabel i wykresów ....370 18.10. Zasady czytania map ....378 18.11. Przygotowanie krótkiej wypowiedzi ....378 18.12. Przygotowanie prezentacji komputerowej ....378 18.13. Zasady kompozycji posteru ....379 18.14. Prowadzenie i uczestnictwo w dyskusji ....379 18.15. Ćwiczenia terenowe ....395 18.16. Recenzja ....395 18.17. Sesja końcowa ....403
19. wykorzystana i zalecana literatura 409 Indeks rzeczowy 417 |
|||||
© IGiGP UJ "2023" |