![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Publikacje Inne publikacje w grupie tematycznej "Geografia religii" Geografia i Sacrum, tom 2 Domański B., Skiba S. (red.), 2005, Geografia i Sacrum, tom 2, IGiGP UJ, Kraków. Recenzje: prof. dr hab. Alicja Zemanek ISBN 83-88424-43-2 Język publikacji: polski Cena: 21.00 PLN (w tym 5% VAT). Spis treści
Strona tytułowa, spis treści
Muzeum Kultury Łemkowskiej w Zyndranowej
Fenomen sukcesu turystycznego Dubaju (ZEA). Przyczyny i prognozy na przyszłość
Walory turystyczne przestrzeni sakralnej ponorbertańskiego Żukowa
Świadomość ekologiczna radnych wybranych terenów chronionych w Polsce
Między sacrum a profanum. Problemy badawcze współczesnej geografii turyzmu
Wpływ turystyki pieszej na przekształcanie rzeźby Tatr
Sacrum mit symbole jako źródła doznań turystycznych
Wpływ turystyki na środowisko przyrodnicze obszarów górskich
Koncepcja zintegrowanych badań nad turystyką
Rozwój podmiejskich osiedli letniskowych w świetle koncepcji cyklu życia obszaru turystycznego. Przykład podłódzkiego letniska w Wiśniowej Górze
Turystyka studencka w Polsce
Wielokulturowe dziedzictwo Dolnego Śląska jako podstawa rozwoju turystyki etnicznej (sentymentalnej)
Kościoły w środowisku geograficznym Podhala
Źródło św. Stanisława w Cieślinie. Przyroda i sacrum The st. Stanislaus spring at Cieślin, southern Poland. The nature and the sacrum Summary: The St. Stanislaus spring situated at Cieślin, a village in the southern part of the Krakowsko-Częstochowska Upland (Southern Poland), is an example of the numerous vaucluse-type springs found in the area. The Mid-Jurassic bedded and massive limestone formations dominate the local geology and provide the numerous local springs with substantial amounts of ground water. Historically, the discharge of the St. Stanislaus spring ranged from 60 to 23 dm3/s in 1973 and 1999, respectively. Its waters belong to the HCO3-Ca hydro-chemical class with the total dissolved solids amounting to 274 mg/dm3. As the spring is situated at the very center of the village of Cieślin it is potentially affected by human activity, which is reflected in an elevated N-NO3 concentration (6.7 mg/dm3). Originally, the natural outflow consisted of numerous springs situated at the foot of a local hill near the channel of the Tarnówka stream, a tributary of the Biała Przemsza river. The free outflow of water has been dammed creating a small pool with the monument of St. John Nepomuk erected at the center. St. John Nepomuk is a patron saint protecting from floods, guardian of running water and bridges. During the late 1990s, the spring and its vicinity underwent a substantial transformation. The area was fenced and the banks of the pool were modified using concrete structures. The saints monument was renovated and fitted with a lighting installation. The name of the spring is being linked with St. Stanislaus of Szczepanów, the bishop of Cracow and martyr who lived in the 11th century. According to a legend the spring emerged at the very site where St. Stanislaus had stopped-by. This event is depicted in a painting by Ludwik Konarzewski, found at the main altar of the local parish church. Each 8th May, the anniversary of the bishops death, a special holy mass is celebrated near the spring. The spring has a status of a legally protected natural monument and certainly deserves protection as an interesting cultural and religious landmark. Domański B., Skiba S. (red.), 2005, Geografia i Sacrum, tom 2, IGiGP UJ, Kraków, s. 151-158. Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ ISBN 83-88424-43-2
Krajobraz religijny historycznego centrum Amsterdamu od XIII do XX w.
Religijność morska i nadmorskie sanktuaria
Społeczna doktryna kościoła. Refleksje dla geografii i jej nauczania w szkołach.
Les nouvelles paroisses rurales du diocese de Clermont-Ferrand (France)
Przestrzenne zróżnicowanie rozwoju sieci parafii w regionie przemysłowym
Akwalne miejsca święte w tradycji Pomorza
Prayaga: the ritualscape of a Hindu pilgrimage place
Sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej jako miejsce pielgrzymowania i turystyki religijnej
Funkcja sakralna staromiejskich dzielnic Małopolski
De Saint-Emilion a Saint-Amour, crus viticoles et patronage des saints, en France
Święte góry Jerozolimy
Bernardyńskie sanktuaria w Polsce
Miasto a religia. Niektóre aspekty przestrzenne
Człowiek przestrzeń sacrum. Refleksje na temat turystyki i migracji pielgrzymkowych we współczesnym świecie
Koniec geografii religii? Problem znaczenia badań religii we współczesnej geografii człowieka
Czynnik tradycji miejsca w kreowaniu krajobrazów kalwaryjskich. (Szkic problematyki)
Sahara i sacrum. Notatka z podróży przez piaski i czas
Kościoły Poznania: sacrum i profanum
Sanktuaria maryjne w diecezji tarnowskiej
Rzeka i sacrum
Pojęcie przestrzeni sakralnej
Sacrum w parkach narodowych w polskich Karpatach
Kalwaria Wejherowska jako miejsce kultu religijnego
The geography of Hindu pilgrimage in India: from trend to perspective
Fenomen Lourdes
Nekropolie jako miejsce w przestrzeni społeczno-kulturowej Łodzi. Ranga i specyfika ich znaczeń społecznych
Warmińskie pielgrzymki piesze
Roślina i sacrum w historii cywilizacji |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© IGiGP UJ "2022" |