![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Publikacje Inne publikacje w grupie tematycznej "Geografia religii" Geografia i Sacrum, tom 2 Domański B., Skiba S. (red.), 2005, Geografia i Sacrum, tom 2, IGiGP UJ, Kraków. Recenzje: prof. dr hab. Alicja Zemanek ISBN 83-88424-43-2 Język publikacji: polski Cena: 21.00 PLN (w tym 5% VAT). Spis treści
Strona tytułowa, spis treści
Muzeum Kultury Łemkowskiej w Zyndranowej
Fenomen sukcesu turystycznego Dubaju (ZEA). Przyczyny i prognozy na przyszłość The tourism industry phenomenon in Dubai. Reasons for its developmnet and forecasts Summary: The tourism industry in Dubai has been perfectly developing under a variety of economic-financial, organizational, law, demographic, socio-cultural, technological and other conditions. Conscious co-ordination of the conditions above mentioned changed small fishing village into economic and tourist power in only 40 years. Dubai is now cosmopolitan with foreigners constituting 80% of the population. The right of residency is given only to those with a valid job contract and it is verified every two years. This is the reason why there are no problems commonly associated with immigrants such as necessity of paying unemployment benefits etc. The country is seen as the economic Mecca there are no taxes for the citizens (also for foreigners). Only economic activity is taxed (4%). The tourist industry in Dubai is steadily increasing and new investments are funded every month. Some of the investments very quickly become themselves tourist attractions. The Burj Al Arab 7* hotel is a good example. The economic boom in Dubai is not caused by the crude oil deposits as it is commonly thought. Production of the oil constitutes (with associated industry) about 10,4% GDP. The main source of income is the duty free trade and the tourist industry with all associated services. Statistics evaluated by the DTCM indicate that the material status of tourists has increased. This is mainly due to high share of business travels and high specialization in a field of exclusive tourism. Contemporary investments go along with this tendency (the 7* hotel is localised at the waterfront, Festival City, Palma etc.). After the 11th September the incoming tourism in Dubai decreased as in other Muslim countries. In order to improve the situation, the Tourism Department shifted promotion of the tourism to the countries where people are less afraid (comparing with citizens of USA and UK) of acts of aggression from Muslims. Due to such changes American tourists became exchanged by less demanding but very rich tourists from former USSR. Therefore the tourist industry in Dubai underwent only slight and short-lasting recession. The change of nationality of incoming people leads to some intercultural confrontations. Behaviour of the citizens from the former USSR is much more free and easy comparing with behaviour of other Europeans or Americans who are more accustomed to different cultures. Very frequently the new tourists dress too scanty and often one can see a bikini in the centre of the city (because it is hot ). The government of Dubai does not react yet it is afraid of being accused of fundamentalism and does not want to frighten tourists. However, total ignorance can lead to aggression from native citizens or very conservative incomers from neighbouring Oman. Domański B., Skiba S. (red.), 2005, Geografia i Sacrum, tom 2, IGiGP UJ, Kraków, s. 27-37. Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ ISBN 83-88424-43-2
Walory turystyczne przestrzeni sakralnej ponorbertańskiego Żukowa
Świadomość ekologiczna radnych wybranych terenów chronionych w Polsce
Między sacrum a profanum. Problemy badawcze współczesnej geografii turyzmu
Wpływ turystyki pieszej na przekształcanie rzeźby Tatr
Sacrum mit symbole jako źródła doznań turystycznych
Wpływ turystyki na środowisko przyrodnicze obszarów górskich
Koncepcja zintegrowanych badań nad turystyką
Rozwój podmiejskich osiedli letniskowych w świetle koncepcji cyklu życia obszaru turystycznego. Przykład podłódzkiego letniska w Wiśniowej Górze
Turystyka studencka w Polsce
Wielokulturowe dziedzictwo Dolnego Śląska jako podstawa rozwoju turystyki etnicznej (sentymentalnej)
Kościoły w środowisku geograficznym Podhala
Źródło św. Stanisława w Cieślinie. Przyroda i sacrum
Krajobraz religijny historycznego centrum Amsterdamu od XIII do XX w.
Religijność morska i nadmorskie sanktuaria
Społeczna doktryna kościoła. Refleksje dla geografii i jej nauczania w szkołach.
Les nouvelles paroisses rurales du diocese de Clermont-Ferrand (France)
Przestrzenne zróżnicowanie rozwoju sieci parafii w regionie przemysłowym
Akwalne miejsca święte w tradycji Pomorza
Prayaga: the ritualscape of a Hindu pilgrimage place
Sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej jako miejsce pielgrzymowania i turystyki religijnej
Funkcja sakralna staromiejskich dzielnic Małopolski
De Saint-Emilion a Saint-Amour, crus viticoles et patronage des saints, en France
Święte góry Jerozolimy
Bernardyńskie sanktuaria w Polsce
Miasto a religia. Niektóre aspekty przestrzenne
Człowiek przestrzeń sacrum. Refleksje na temat turystyki i migracji pielgrzymkowych we współczesnym świecie
Koniec geografii religii? Problem znaczenia badań religii we współczesnej geografii człowieka
Czynnik tradycji miejsca w kreowaniu krajobrazów kalwaryjskich. (Szkic problematyki)
Sahara i sacrum. Notatka z podróży przez piaski i czas
Kościoły Poznania: sacrum i profanum
Sanktuaria maryjne w diecezji tarnowskiej
Rzeka i sacrum
Pojęcie przestrzeni sakralnej
Sacrum w parkach narodowych w polskich Karpatach
Kalwaria Wejherowska jako miejsce kultu religijnego
The geography of Hindu pilgrimage in India: from trend to perspective
Fenomen Lourdes
Nekropolie jako miejsce w przestrzeni społeczno-kulturowej Łodzi. Ranga i specyfika ich znaczeń społecznych
Warmińskie pielgrzymki piesze
Roślina i sacrum w historii cywilizacji |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© IGiGP UJ "2022" |