![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Publikacje Inne publikacje w grupie tematycznej "Geografia religii" Tradycje współczesność i przyszłość pielgrzymek w Kalwarii Zebrzydowskiej Jackowski A. (red.), 1995, Tradycje współczesność i przyszłość pielgrzymek w Kalwarii Zebrzydowskiej, Peregrinus Cracoviensis, z.2. Nakład wyczerpany. Język publikacji: polski Spis treści
Od Redakcji
Gdy myślę Kalwaria
Przemówienie na otwarcie sesji naukowej w Kalwarii Zebrzydowskiej dnia 24 kwietnia 1995 r.
Sanktuarium Kalwaryjskie jako umiłowane Sanktuarium Ojca Świętego Jana Pawła II
Geneza Kalwarii Zebrzydowskiej
Kalwaria jako polska Jerozolima
Kalwaryjskie drogi pielgrzymkowe"ogrodami modlitwy" (na przykładzie "Dróżek" Kalwarii Zebrzydowskiej)
Perspektywy rozwoju Kalwarii Zebrzydowskiej jako ośrodka pielgrzymkowego
Kalwaria Zebrzydowska w sieci ośrodków pielgrzymkowych w Polsce i w Europie
Kalwaria Zebrzydowska na tle innych ośrodków pielgrzymkowych w Karpatach Polskich
Więzi Kalwarii Zebrzydowskiej z Jasną Górą
Porozumienie miast i gmin - ośrodków kultu religijnego w Polsce
Kalwaria Zebrzydowska i Kalwaria Pacławska - podobieństwa i różnice Kalwaria Zebrzydowska and Kalwaria Pacławska: Similarities and Differences Summary: The article presents an outline of the main similarities and differences between the two largest Calvaries in the Carpathians, Kalwaria Zebrzydowska (the oldest such institution in Poland, founded in 1602), and Kalwaria Pacławska (founded 1668). In both the choice of a location was connected with the topographical similarity between the local area and Jerusalem. The foundation of the two Calvaries gave rise to distinct changes in the local landscape, in which buildings and objects with a religious connotation began to predominate. Settlements were created to cater for the accommodation and reception needs of the pilgrims. What proved crucial for the establishment of Kalwaria Pacławska, apart from the religious motives, was the defence aspect. The monastery, which was situated at the crest of a hill, was to act as a fortress defending the local population and the pilgrims against potential attack by the Tartars or Cossacks. On the other hand, the chief factors at Kalwaria Zebrzydowska were religious. In both centres the cult of the Blessed Virgin Mary soon appeared alongside the original devotion to the Passion of Christ. A miraculous picture of the Madonna was installed at Kalwaria Zebrzydowska in 1641, and at Kalwaria Pacławska in 1679. Alongside the Passion Mysteries at Kalwaria Zebrzydowska, both sanctuaries soon started to organise elaborate festivities for some of the feast days of Our Lady, especially for the Assumption (15th August). For a long time (practically right up to the Second World War) Kalwaria Pacławska also served as one of the main pilgrimage centres in Poland for Uniate (Eastern Rite) Catholics. Peregrinus Cracoviensis, 1995, z.2, s. 113-123. Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ
Legendy o cudownych wizerunkach Matki Bożej na Polskim Podkarpaciu
Kalwaria Zebrzydowska jako wzór dla innych kalwarii na ziemiach polskich
Zamknięcie Sesji Naukowej Konwersatorium Pielgrzymkowego w Kalwarii Zebrzydowskiej
Sprawozdanie z Konwersatorium Pielgrzymkowego
O. Stanisław Szydełko (1935-1995) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© IGiGP UJ "2022" |